EuroChem gebruikt Aumund elevator om ammoniumsulfaat te transporteren

Aumund en BULK .ID hebben succesvol een elevator geplaatst bij EuroChem om bulk materialen te transporteren. Uniek aan dit project is enerzijds dat de elevator volledig op maat gemaakt is om binnen het bestaande gebouw geïnstalleerd te kunnen worden en anderzijds volledig uit roestvrij staal is opgebouwd omdat ammoniumsulfaat zeer corrosief is.

  

Roestvrijstalen Aumund elevator op maat gemaakt

Een van de transportlijnen, namelijk die waarmee vooral ammoniumsulfaat wordt getransporteerd, is grotendeels vernieuwd. De grote uitdaging van dit project was om de bestaande elevator  af te breken en de nieuwe elevator, met een dubbele capaciteit, te installeren in het bestaande gebouw uit de jaren ’60 en dit alles in een zeer beperkte ruimte van max. 1250 millimeter breedte en een as-center afstand van 44 meter. Tijdens het engineeringsproces werkte Aumund en BULK .ID samen met de klant een oplossing uit en werd de elevator volledig op maat gemaakt. De engineering en planning van de nieuwe lijn was zeer complex en nam meer dan een jaar tijd in beslag. Bart Velghe, Production Manager van de logistieke afdeling van EuroChem Antwerpen licht toe: “EuroChem Antwerpen zat een jaar geleden voor de bouw van de nieuwe elevator met een bijzonder Aumund zet zelf riem van elevator vast om te verzekeren dat deze niet kan breken. moeilijke puzzel voor het plaatsen van dit equipment in het bestaande gebouw. De nieuwe elevator moest namelijk in een zeer beperkte ruimte worden ingebouwd en niet alleen perfect aansluiten op de andere nieuwe machines in deze transportlijn, maar ook op de bestaande transportbanden. Aumund en BULK .ID werkten hiervoor een oplossing op maat uit en zorgden mede dat deze transportlijn in het bestaande gebouw kon worden ingebouwd. Aumund mag hiervoor een pluim op zijn hoed steken.” Een tweede uitdaging van dit project was het zeer corrosieve product, ammoniumsulfaat, dat de oude elevator in staal volledig had aangetast. Om deze aantasting in de toekomst te voorkomen werd de elevator volledig gebouwd in roestvrijstaal. Tevens werd er gekozen om met een bandelevator te werken in plaats van de vroegere kettingelevator. Om slijtage aan de stortbuizen bij het laden en lossen te voorkomen, heeft Aumund de aan- en afvoer buizen, evenals de verschillende kleppen in het systeem voorzien van kunststoffen slijtplaten.

Demontage en montage

“De demontage van de oude elevator gebeurde aan de hand van een 400 ton kraan die tot 100 meter hoog kon hijsen”, vertelt Anton Evegaars, projectingenieur bij Tebodin Adviesen Ingenieursbureau, die dit project mee begeleide, “Het gebouw is 42 meter hoog en de elevatorketting van 90 meter werd, compleet met bekers, in twee delen uit het gebouw gehaald.” Na de demontage werd de oude, traaglopende kettingelevator vervangen door een Aumund bandelevator met zeer hoge snelheid. De beladingscapaciteit van de elevator steeg van 400 ton/u naar 800 ton/u. De elevator is 47 meter hoog, waarvan 7 meter gemonteerd werd in de kelder en 40 meter boven de grond. Hafibo, zusterbedrijf van BULK .ID, heeft de inox schachten voor de elevator volledig op maat gemaakt. De montage gebeurde door EuroChem zelf, onder supervisie van Aumund. Het vastmaken van de band heeft Aumund zelf gedaan. Filip Speleers van Bulk .ID zegt: “Dit is een zeer cruciaal onderdeel van de elevator, want als deze riem breekt, is de volledige elevator stuk. Het nam 3 dagen in beslag om de band aan elkaar te zetten en dit was een secuur werk. De band werd afgesneden, rubber werd verwijderd en de staaldraden werden op een specifieke wijze aan elkaar gezet.” De demontage en montage gebeurde op een zeer korte termijn van tien weken om de productie zo weinig mogelijk te hinderen.